1- HEDEF BELİRLEMELİYİZ... Çalışmamızın yönünü belirlemek ve çalışma isteğimizi sürekli tutmak için yapmamız gereken en önemli şey, bizi ileride, mutlu edecek yolu belirlemektir. Neye ulaşmak için çalıştığımızı bilmemiz gerekir. Yapacağınıza da inansanız yapamayacağınıza da inansanız, sonuçta haklı çıkarsınız. "Hedefimizi, hırsla, istekle, inançla kovalamalıyız. Sadece ilgi duymamız yetmez." Henry Ford "İnançlı bir tek kişi, sadece ilgi duyan doksandokuz kişiye bedeldir" J.S. Mill 2. PLANLI VE PROGRAMLI ÇALIŞMALIYIZ... Hedefimize ulaşmak için hangi dersleri, nasıl bir sıralama ile ne zaman ve ne kadar çalışmamız gerektiğini bilmeliyiz. Her gece 8 saat uyuyoruz yılda tam 120 gün Günde 3 saat T.V seyrediyoruz yılda tam 45 gün Yollarda harcanan 2 saat yılda tam 30 gün Günde sadece 1/2 saat boş durmak yılda tam 15 gün Hergün birinin bizi 5 dk. bekletmesi yılda ort. 30 saat ediyor... Yukarıdaki bilgiler basit matematik hasaplarla bulundu. Nasıl? Dehşet verici değil mi? Bu hesaba göre yılın 7 ayı, fazla kayda değer olmayan faaliyetlerle geçiyor. Artakalan zaman diliminde yapılan tek şey üniversiteye hazırlık olmadığına göre (yemek, sosyal faaliyetler, okul dersleri v.s.) planlı çalışmaya ne kadar ihtiyacınızın olduğu ortada.. Planlı çalışmanın görünür bir ihtiyaç olmasının dışında başka yararları da var; a) Hangi dersi çalışacağımıza karar verememekten dolayı zaman kaybetmemizi, kararsızlık içinde bir dersi bırakıp diğerine geçmemizi engeller. b) Düzenli ve günü gününe çalışmak, sınav öncesi çalışma süresini azaltır. Sınav paniğini önler. Çalışma verimini yükseltir. c) Her derse yeterince zaman ayırmak ve yeterince çalışmak, kişinin kendine olan güvenini artırır. d) Öğrenilecek malzemenin kısa bir zaman dilimine sıkıştırılması yerine, uzun zamana yayılarak daha etkili ve kalıcı olmasını sağlar. e) Planlı ders çalışma; ailemizle aramızda ders çalışma konusunda çıkabilecek çatışmaları önler. f) Sağlıklı ve bilinçli plan yapmamız, kendimizi derse çok daha kolay vermemizi sağlar. g) Her işe daha rahat zaman ayırmamızı, huzurlu olmamızı sağlar. Yaptığımız planın tüm bunları sağlaması için dikkat etmemiz gereken bazı noktalar var; a) Derslerin dağılımını dengeli yapmalıyız. Kolay gelen derslere ağırlık vererek, çalışılması gereken zor dersleri ihmal etmemeliyiz. (Sözel hazırlanan öğrencilerin matematik ve geometriyi ihmal etmeleri gibi) Bu durum bizi planlı çalışsak dahi hedefimizden uzaklaştırır. b) Ara vermeden uzun süreli çalışma da, sık aralıklarla, uzun dinlenmeli kısa çalışma da verimsiz olur. En ideali 40 - 50 dak. çalışmak, 10 dak. tekrar yapmak ardından 5 - 10 dak. dinlenmektir. Ortalama 1 saat, aynı okul programı gibi, 1 ders saati olarak düşünülebilir ( Birim süre). Farklı derse geçerken verilen dinlenme süresi biraz uzatılabilir. c) Derslere vereceğimiz çalışma sürelerini, dersin özelliğine ve bizim o dersteki başarımıza göre ayarlamamız gerekir. d) Aynı tür dersleri, ard arda yerleştirmemeliyiz. Bir dersten diğerine geçerken, mutlaka dersin türü değişmeli. Böylelikle daha az yorulur, çalışarak da dinlenebiliriz. e) Ders türlerini değiştirirken bize göre kolay olan derslerin, değişik türde de olsa, ard arda gelmemesine dikkat etmeliyiz. Kolay bir ders zor bir ders, zor bir dersi kolay bir ders izlemeli. f) Zor dersleri en verimli çalışacağımız saatlere yerleştirmeliyiz. Bu saatler kişiden kişiye farklılık gösterebilir. g) İlk çalışacağımız saate sevdiğimiz bir dersi koymamız, derse kendimizi kolay vermemize yardımcı olur. h) Planımızda, derslerimizi mümkün olduğunca günün aynı saatlerine koymamız, o saatlerde derse daha kolay konsantre olmamızı sağlar. i) Yemeklerden hemen sonra çalışmaya başlanmamalı. Yaklaşık 30 dak. sonra derse başlamak daha yararlı olacaktır. j) Planımızda ders saatleri ve ders dışı etkinlikleri birbirinden ayırmamız ve ders dışı faliyetlere de az da olsa ödül mahiyetinde yer vermemiz, onların çalışırken aklımıza takılmasını önler. k) Planlarımız düzenli tekrarı mutlaka içermeli. Bilmeliyiz ki öğrendiklerimizin % 40´ını ilk 20 dakikada, % 55´ini 1 saate, % 65´ini 9 saatte, % 80´ini 24´ saatte unuturuz. Günlük aktivitelerimiz arasında bazen kontrol altına alamadığımız durumlarla karşılaşabileceğimiz dikkate alınmalı. Programımızda böylesi durumlar için esneklik bulunmalıdır. En sağlıklı program haftalık hazırlanandır. Her programın bitiminde ne kadar verimli geçtiği, amaca ne kadar hizmet ettiği değerlendirilmelidir. Programlı çalışma hedefi bulmada bir pusuladır... Çalışma programının bir gününde; - O gün öğrenilen konuların tekrarı, ilgili testlerin çözümü - Bir gün sonra işlenecek konunun ön hazırlığı bulunmalıdır. - Programın bitiş gününde, o proğramla çalışılan konuların tekrarı olmalıdır. Üzerinde takıldığımız, çözümünü sonradan ögrendiğimiz soruların tekrar çözümü olmalıdır. Böylece bir haftanın kritiği yapılmış olur. Dördüncü haftanın bitiminde aynı süreç aylık olarak yapılmalıdır. Bu durumda öğrenci kendindeki gelişmeyi ya da dersten kopmayı haftalık ve aylık olarak görmüş olur. Eksiklerini giderme fırsatı bulur. Planınızı Uygulamakta Güçlük Çekiyorsanız; Her şey mükemmel olsun diye uğraşırken mi, uygulamada güçlük çekiyorsunuz? Hata yapmaktan korkmayın. Hiç bir şeyin yapılmadığı yerde hata da olmaz. T. Edison için öğretmeni; " Zekası yeterli değil. Okula devam etmesinin bir yararı olacağını sanmıyorum" A. Einstein içinde öğretmeni; "Çok başarısız bir öğrenci. Zeka düzeyi düşük. Arkadaşlık ilişkileri zayıf, hep hayal kuruyor. Ayrıca sınıfta huzursuzluk yaratıyor. Kanımca okuldan alınması herkes için iyi olacaktır." demişti. Eski bir Çin atasözü der ki; "Fakir bir adama balık verirsen, o gün için doyar. Ona balık tutmayı öğretirsen, her gün doyar." Balık tutmayı pardon ! Soru çözmeyi öğrenin...
Adres:
AKINCILAR MAH. KAYGUSUZBABA CAD. B2 BLOK NO 9 SELÇUKLU / KONYA
Telefon
(0332) 247 13 73